Xavier Marcet

president de Lead To Change

Xavier Marcet

president de Lead To Change
twitter-icon linkedin-icon

Biography

Biografia: President de Lead To Change, consultoria  especialitzada en estratègia i innovació per a empreses, administracions i universitats. LTC té seu a Barcelona, Madrid, Boston i Santiago de Xile. Anteriorment ha estat CEO d’empreses de diferents sectors i ha tingut responsabilitats en diversos projectes públics i universitats, entre d’altres, Cap de Gabinet del Rectorat de la UPC i Director General de Localret.

Com a consultor ha treballat projectes d’estratègia, innovació i emprenedoria corporativa  en empreses (HP, Sony, Telefónica, Arauco, Seat, La Caixa, Banc de Sabadell, etc) universitats  i institucions a Espanya, França, Anglaterra, Itàlia, Polònia, Estats Units, Mèxic,  Xile, Veneçuela, Equador, Argentina, Perú, Colòmbia i Marroc.

Formació : Universitat Autònoma de Barcelona, Esade, Iese, Haas Business School (UC Berkeley).

Professor part time a diferents universitats  i escoles de negoci a Barcelona i Santiago de Xile.

President fundador de la Barcelona Drucker Society.

Anualment dóna una mitjana de 40 – 45 conferències o ponències a l’any, en congressos internacionals, habitualment sobre estratègia empresarial, management,  innovació i emprenedoria. Col·laborador habitual del programa Economia i Empresa de Catalunya Informació des de fa 12 anys. Col·laborador de La Vanguardia ( suplement Dinero) i de Sintetia.

Últim llibre: “Cosas que aprendemos después” (Plataforma Editorial, 2010). “Innovación Pública” ( Santiago de Chile, 2013). En preparació per al 2017 “Esquivar la mediocridad”.

Des de 2007 publica un blog especialitzat en innovació, estratègia i emprenedoria (www.xaviermarcet.com ) i un compte de Twitter  @XavierMarcet especialitzat en innovació i management.

L’impacte de la digitalització requerirà un nou management

  • Principals idees que s’exposaran:
  • En els anys 90 vàrem, canviar la comunicació i la forma de treballar però no varem canviar la forma de prendre decisions
  • El nou entorn tecnològic 4.0 canviarà el management
  • Ens relacionarem d’una forma diferent amb les màquines, crearem valor i prendrem decisions d’una forma diferent
  • Necessitarem noves competències per a gestionar la complexitat

Vivim una sensació similar a les anys noranta. Llavors ens preguntàvem, n’hi ha per tant d’això d’Internet ? La resposta va ser que sí. Ara ens preguntem n’hi haurà per tant d’això del 4.0? La resposta, em temo, serà sí. Sense voler pecar de ciberpapanates crec que viurem un canvi de dimensió similar a la dels anys noranta. Potser amb un ventall de canvis complementaris més que d’un sol gran canvi però també d’alt impacte. La meva tesi és que els noranta vàrem canviar la comunicació i els processos de gestió i producció però que no vàrem canviar la forma de gestionar i prendre decisions. Aquesta nova onada 4.0 ens abocarà a un nou management, una nova forma de concebre les empreses.

Què hi posem sota el paraigües 4.0? La Internet de les Coses, el Big Data, la Intel·ligència Artificial, la robotització, la impressió 3D, la Realitat Virtual i Augmentada,  el Blockchain,  la nanotecnologia i els nous materials, la bioenginyeria. Totes aquestes tecnologies requeriran d’una nova infraestructura: la ciberseguretat, sense la qual, més que a la millora aniríem al caos. Òbviament tot aquest entorn 4.0 va associat a alguns imperatius propis del nostre moment històric, com l’exigència de la sostenibilitat necessària a per a conservar el planeta.

L’ús d’aquestes tecnologies pel que fa a la gestió d’empreses suposa un abans i un després. La disposició de volums extraordinaris de dades diverses de qualsevol factor rellevant per a la gestió ( una part de dades vindran del desplegament de la IOT) fan que passem del món de la complicació al món complex. El món industrial era un  món complicat en la que es trobaven solucions a problemes per molt intricats que fossin. Fer negoci volia dir estandarditzar i industrialitzar aquestes solucions. En el món de la complexitat veiem la realitat diferent, coneixem millor les seves interactivitats internes permanents i apreciem els canvis de qualsevol transformació en directe. El món complicat produïa problemes, el món complex produeix dilemes. Les solucions són més difícils d’industrialitzar, més aviat tendim a la personalització. La complexitat requereix de síntesi estratègiques molt més freqüents davant un món que canvia acceleradament.

Quins són els vectors que han de definir aquest nou management?

  1. Aprendre a fer estratègia sense planificar. A les organitzacions ja no és només important planificar els negocis, tant important com això és saber explorar on són les futures fonts de negoci. D’aprendre a fer les dues coses al mateix temps en diem organitzacions ambidextres.
  2. El lideratge és sobretot exemplaritat. En un món de canvis contents els líders comuniquen des de la seva exemplaritat mes que des dels seus discursos. Liderar és orientar i servir comunitats professionals cap al futur en mig de canvis molt profunds. Liderar és omplir de sentit les agendes de les persones d’una organització.
  3. L’agilitat. Sense capacitat d’adaptació àgil no s’aprofiten les oportunitats ni es combaten eficaçment les amenaces. La desburocratització és un repte central a les organitzacions consolidades.
  4. Capacitat d’adaptació en tres factors connectats: innovació, digitalització i transformació cultural.
  5. El client és al centre. El fonamental és deleitar el client amb les necessitats que ja ha expressat i treballar per poder oferir respostes a les necessitats que el client encara no sap expressar. Posar el client al centre vol dir que les estructures s’adeqüen al client i no a l’inrevés. Això implica una gestió del canvi àgil i freqüent.
  6. El talent és la clau de volta de les empreses competitives. Talent vol dir gent que dona resultats per sobre la mitjana sistemàticament, tant a l’hora d’explotar com d’explorar. El factor diferencial del talent és la suma del seu coneixement i del seu compromís.
  7. La transformació cultural de les organitzacions és el que permet la transformació digital i no a l’inrevés. La transformació cultural es plasma en les agendes. Som les nostres agendes, sense canvia a les nostre agendes, el canvi és sempre retòric.
  8. La comunicació és molt important. Les empreses i les persones que no tinguin necessitat de dir-ho tot triomfaran en la comunicació.
  9. Les empreses amb sentit funcionen millor. Aprendre a fer negoci i a la vegada amb el mateix que fem negoci ajudar a millor la societat és el gran repte. L’empresa del segle XXI serà social. Generar beneficis per tots els seus stakeholders clàssics i ser una externalitat clarament positiva per afrontar els desafiaments socials del nostre món.
  10. Les empreses seran completament transparents. L’autenticitat passa a ser la nova competència diferencial de les empreses. Només respectarem aquells que presentin unes cotes d’autenticitat consistents.

All session by Xavier Marcet